aki hisz és bemerítkezik, üdvözül (Mk16,16a)

laikus baptista

Baptista ifipásztor: Szopjál le! #MeToo #ChurchToo

2018. július 19. - laikusbaptist

Andy Savage egy tehetséges, jóképű baptista ifipásztor volt a houstoni  Woodlands Parkway Baptist Church-ben. Az egyik ifi alkalom után felajánlotta az akkor 17 éves Jules Woodson-nak, hogy hazaviszi a saját kocsijával. A fiatal lány nagyon tisztelte és szerette pásztorát és örömmel elfogadta, hogy hazaviszi. Amikor elindultak hazafele, Andy pásztor mondta neki, hogy lesz számára egy meglepetése, ezért egy kerülőutat tesz. Nem tudta elképzelni a lány, hogy vajon mit akar mutatni a pásztor. Esetleg az új gyülekezeti épület helyét? A dolog akkor lett neki gyanús, amikor egy kihalt zsákutcába hajtott vele, a kocsi lámpáit lekapcsolta, a nadrágra cipzárját lehúzta, péniszét elővette és azt mondta neki: Szopjál le!!!!!! 

screen-shot-2018-03-09-at-4_40_37-pm-194x300.png

A történet következő részleteit kihagyom... A fiatalkorú lány meggyalázva, összetörve állt a történtek előtt. Nem tudta, hogy álmodik, vagy ez a valóság. Nem tudta, hogy kihez forduljon segítségért. A következő héten egy konferencia volt, a fő prédikátor Andy volt. A konferencia témája az volt, hogyan maradjunk tiszták a házasságig. Jules végső elkeseredésében a gyülekezet vezető pásztoraihoz fordult, akik eltusolták az ügyet, Andy elment a gyülekezetből, de nem jelentették fel Andyt. Pedig Texas állam törvényei szerint le kellett volna csukni őt. A gyülekezet előtt sem lett tisztázva a dolog, ezért arról pletykáltak a gyülekezetben, hogy Jules keresztbe tett szeretett Andy pásztornak, ezért kellett távoznia onnan olyan gyorsan.

Eltelt 20 év. Andy Savage egy jól kereső, sikeres megachurch (HighPoint Church, Memphis) tanító pásztora lett. A #MeToo mozgalom hatással volt a gyülekezetekre is. Több gyülekezeti szexuális visszaélés került leleplezésre az elmúlt időszakban az USA-ban. Sajnos hazánkban még nem, de nem késő! Ezt a mozgalmat nevezik a #MeToo után #ChurcToo mozgalomnak jelezve azt, hogy az egyházakban is előfordult szexuális visszaélés, nem csak a szórakoztatóiparban. Jules levelet írt Andy pásztornak, de Andy pásztor válaszra sem méltatta. Jules ezután egy bloghoz fordult, aki nyilvánossá tette a történetét. Andy pásztor nem tudott mit csinálni, hiszen rajta kívül még két tiszteletben álló baptista pásztor is tudott az ügyről, akik a bőrüket mentve nem álltak volna ki mellette. Andy pásztor a gyülekezete elé állt és a vezető pásztor ölelgető biztatása mellett felolvasott egy semmitmondó bocsánatkérő levelet a 20 évvel ezelőtt elkövetett bűnéért. A levél felolvasását tapsvihar és ováció fogadta. Néha az amcsik olyan buták és ostobák! Jules video üzenetben reagált a bejelentésre, melynek az volt a lényege: én voltam az áldozat, a zaklatott, ő pedig az ünnepelt. A győzelmi diadalt megidéző showműsor megszervezésébe beletört a bicskája a főpásztornak is. A baptisták nagyon felháborodtak. Távozni kellett a főpásztornak. Andy-t nem lett volna szabad ünnepeltetni, hanem az 1Kor-ban felsorolt kemény gyülekezeti fegyelmezésben kellett volna részesíteni, hogy senkinek ne legyen kedve tinédzsereket "megszopatni" lelkészként. 

Ha az én lányommal tette volna ezt, akkor én nemiszerven rúgtam volna Andyt és a Bibliámmal fejbe vágtam volna és a fülénél fogva húztam volna őt a börtönig, hogy megkapja azt ott, amit ő tett mással. Ezt tanították neki a Teológián?

Ha zaklattak, bántalmaztak Téged még nem késő tisztázni a dolgokat! Ha bármelyik egyházi személy ifipásztor, vezetőpásztor, diakónus, kórusvezető, dicsőítésvezető, plébános (legyen az baptista,  református, evangélikus, katolikus, pünkösdista,adventista, hites) ilyet követett el, akkor nem méltó tovább a szolgálatra, ne foglalkozzon emberekkel.

Források:

https://www.christianitytoday.com/news/2018/march/andy-savage-resigns-abuse-megachurch-standing-ovation.html

https://www.nytimes.com/video/opinion/100000005724879/i-was-assaulted-he-was-applauded.html

A fotó forrása: http://thewartburgwatch.com (a 17 éves Jules és Andy pásztor látható az eset előtt)

Ön(t)kielégítő válaszok egy újkálvinista-baptista lelkésztől a maszturbációról

Mark Driscoll: amit a péniszeddel művelsz, az nem magánügy

A szószékről sok mindenről szoktak az igehirdetők prédikálni, de a maszturbáció/önkielégítés kérdése nem nagyon szokott előkerülni. Pedig igény lenne rá!

 beautiful-hands-heart-5390.jpg

Mark Driscoll újkálvinista-baptista pásztor (nem tagja a South Baptist Convention-nek) írása azonban felüdítő kivétel ezzel kapcsolatban. Porn again című könyvében olyan tisztán, humorosan adja elő ezt a témát, hogy kedvet kap az ember a posztolásra :). Maga a könyv címe is egy szójáték (born again - porn again). A born again, az evangélikál kereszténység egyik kulcsszava: újjászületést jelent, a porn again kifejezést pedig - újra a pornó, megint a pornónak fordítanám... ha nekem kellene a könyvnek egy magyar címet adni, akkor a dinamikus ekvivalencia jegyében az Ön(t)kielégítő válaszok címet adnám. Ha van valakinek jobb ötlete a fordításra írja meg.

Az író szerint a maszturbációval kapcsolatban nincs tiltás a Bibliában, de nem is található biztatás. Az önkielégítést más néven onanizálásnak nevezik. A kifejezés bibliai eredetű, mivel a Genezis 38. fejezetében található Onánhoz kötötték, akinek a sógorság törvénye alapján, meghalt testvérének özvegy feleségét, Támárt kellett volna teherbe ejtenie, hogy utódja legyen az elhunytnak. Onán nem végzett önkielégítést a Biblia szerint, csupán nem a Támárba ment el, hanem a csúcsponton kivette a péniszét és a földre élvezett. Az Szentírás szerint Isten ezért megbüntette. Három percre le kellett raknom a könyvet, mert röhögőgörcsöt kaptam, amikor Mark leírta, hogy sok keresztény, fiatalember maszturbációjuk Bibliai alapját a Prédikátor 9:10a-val magyarázták neki: "Tedd meg mindazt, ami a kezed ügyébe esik, és amihez erőd van...”. 

Mark alaphipotézise az, hogy a szex a házaspároknak (tehát édes hármas nem) adatott, abba minden belefér, ami kettőjük megegyezésén és békességén alapszik. Fentiek miatt számára nem minősül bűnnek a házas felek egymás genitáliájának izgatása kézzel, szájjal (Énekek Éneke 2:3,2:6;4:12). 

5 kérdést tesz fel a maszturbációval kapcsolatban:

1. Tudsz-e nemi vágy nélkül maszturbálni? (Jób31:1)

2. Házasként tudsz-e úgy maszturbálni, hogy a Gen2:24-ben foglalt alapelvek megvalósuljanak (intimitás-egyesülés)?

3. Tudsz-e úgy maszturbálni, hogy utána ne legyen szégyenérzeted? (Gen2:24)

4. Tudsz-e tiszta lelkiismerettel maszturbálni? (Tit1:15)

5. Tudsz-e úgy maszturbálni, hogy foglyul ejted a bűnös vágyakat és gondolatokat? (Ef2:3)

Ha ezekre a válaszokra igent mondasz, akkor Mark szerint csinálhatod. Ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy sokkal könnyebb egy férfinak a zuhany alatt "hokizni", mint felelős és romantikus családapává válni, aki megdolgozik azért, hogy feleségével jusson el a csúcsra és ne egyedül. Talán férfitársaim is tapasztalták már, hogy a feleségek sokszor könnyebben ráállnak a házaséletre, ha a férj "jól" viselkedett aznap.

A könyv értékes és gyakorlati része, amikor pásztori szolgálata során feltett kérdéseket és válaszokat jegyzi le. 

Megkérdezték tőle, hogy egymástól távol lévő férj és feleség. Küldhet-e egymásnak intim fotókat, szextelefont folytathatnak-e egymással, vagy szexchatet, ami alatt gyakorlatilag önkielégítést végeznek? 

Mark szerint a férj és feleség közötti ilyen jellegű üzenet és képváltás és maszturbáció nem bűn, megengedett.

Megkérdezte tőle egy egyedülálló férfi, hogy ágaskodó fizikai szükségleteit elintézheti-e kézzel, megelőzve azt, hogy valakivel házasságon kívüli szexuális viszonyba kerüljön?

Mark válasza az előbb ismertetett 5 pont volt, ugyanakkor javasolta a fiatalembernek, hogy imádkozzon, hogy megtalálja feleségét. Nagyon fontos kérdés az önkielégítés kérdése az egyedülállók tekintetében hiszen ma már nem  16 évesen házasodnak a fiatalok. A 2014-es KSH adatok szerint a magyar férfiak átlagéletkora a házasságkötésnél 36,3 év volt. 

Megkérdezte egy férfi tőle, hogy a felesége kézzel kielégítheti-e őt?

Driscoll egyértelműen azt mondja, hogy a feleségek menstruációs ciklusuk alatt, vagy a terhesség nehéz időszakában, vagy a szülés után időszakában nyugodtan a feleség segíthet kézzel :). Ugyanakkor a "kézimunka" segíthet a férjnek az előjáték során, de az a feleség aki második menetet szeretne a férjével, annak kézbe kell vennie a dolgokat.

Egy házaspár Igei alapokon akarta megélni a szexuális életét, ezért Markhoz fordult, igehelyeket kérve!

Mark válasza:

- szexuális töltetű beszéd, kommunikáció (sms, chat, képek) szex előtt és közben (Énekek Éneke 7:11-13)

- csókolózás (Énekek Éneke 1:2)

- sztriptíz (Énekek Éneke 6:13b-7:9)

- szexmasszázs-petting (Énekek Éneke 4:5)

- kebelszex (Énekek Éneke 7:7-8)

- orális szex (Énekek Éneke 2:3;4:12-5:1)

- kültéri szex, mindenféle új pozíciókkal (Énekek Éneke 7:11-13)

Egy férj megkérdezte, hogy bűn-e az, hogy ha ő több szexre vágy, mint a felesége, ezért pornót néz és közben önkielégít?

Mark szerint a pornó és azzal kapcsolatos minden dolog bűn!

Megkérdezték, hogy szabad-e szeretkezés közben a feleségnek maszturbálni?

Az újkálvinista pásztor felhívta arra a biológia tényre a figyelmet, hogy nagyon sok nő csak a csiklója izgatásával tud, csak elmenni. Ezért inkább az lenne a bűn, ha hagynák azt, hogy a közösülés csak a férfit juttassa el a csúcsra ezért behatolás közben a feleség, vagy a férj izgathatja kézzel a klitoriszt.

A könyv egyik kedvenc mondata lett számomra: Amit a péniszeddel művelsz az nem magánügy :). A jól működő keresztény házasság kihat a környezetedre, arra a társadalomra ahol élsz.

Mark Driscoll Porn Again című könyve ingyenesen letölthető a www.archive.org oldalról.

Örülök annak, hogy baptista férfi vagyok. Remélem, hogy ledőlt egy fal azzal kapcsolatban, hogy ha baptista lesz az ember, akkor csak a misszionárius póz jut neki és unalom lesz a szexuális élete.

Azok a keresztények, akik szexuálisan frusztráltak, azok könnyen kompenzálhatnak a vallás területén, vagy előbb utóbb a frusztrált szexualitás vulkánként fog kitörni belőlük, amiből csak gondok lesznek.

 

 

 

Baptista esküvő túlélési tippek

Ha esetleg meghívnak egy baptista esküvőre, akkor készülj fel.

ffeskuvo-600x450.png

Ezeket a dolgokat nem árt ha tudod.

1. Előszőr is nem esküvőre, hívtak meg, hanem mennyegzőre. Ez onnan ered, hogy a baptisták literálisan értelmezik a Hegyi beszédben található imperativust: Ne esküdjetek se az égre, mert az az Istennek királyi széke; se a földre, mert az az ő lábainak zsámolya; se Jeruzsálemre, mert a nagy királynak városa; se a te fejedre ne esküdjél, mert egyetlen hajszálat sem tehetsz fehérré vagy feketévé. A házasulandók nem esküt tesznek, hanem fogadalomtételt mondanak el a szertartás során. Nagyon figyelmes dolog a részedről, ha a kommunkációban mennyegzőt mondanál az esküvő helyett.

2. Az egyházi szertartás helye nem egy templom, hanem imaház. Nekünk nem templomaink vannak, hanem imaházaink. Ez a név azt is jelenti, hogy ez az épület nem egy különleges szent hely, azonban nem árt ha a hölgyek betartják a kimondatlan - le nem írt dress code-ot: szoknya max. térdig érő; dekoltázst kéretik nem kirakni; fedetlen vállak pántos ruha nem nyerő. Sajnos sokszor ezt még a baptista hölgyek sem tartják be. Ha nem akarod azt, hogy a vaskalapos baptista tekintetek megítéljenek, akkor öltözz fel rendesen. Vegyél példát Katalin hercegnéről.

3. Jézus mindenkit hív, de nem mobiltelefonon, ezért az imaházba belépve kapcsoljad ki a mobilod, vagy némítsad le. Nincs annál nagyobb bunkóság, amikor az Istentisztelet alatt megszólal a csengőhang, ne rontsad el az ifjú pár napját.

4. A baptista liturgia egyszerű. Nem kell keresztet vetned, nem kell utánoznod senkit. Nyugodtan ülhetsz, állhatsz, ahogy a többiek is, de ha nem teszed, akkor sem fognak megszólni.

5. Ne félj senki sem akar megtéríteni, bemeríteni, ez a nap az ifjú párról szól.

6. Arra készülj fel, hogy a baptista mennyegző nem 15 perces alkalom, akár 90 percig is eltarthat. Nem árt, ha az alkalom megkezdése előtt könnyítesz magadon, vagy még az elején megtudod, hogy merre van az illemhely. Igen, ez is a baptista imaházaknak az előnye a templomokkal szemben, hogy van WC!

7. A mennyegzőn lesz sok ének. A baptisták szeretnek, zenélni, énekelni. Az énekek szövege ki lesz vetítve, vagy megkapod egy lapon, így te is énekelheted velük.

8. A mennyegzőn központi szerepe van az igehirdetésnek/prédikációnak. Lehetőség szerint az igehirdetés alatt ne beszélgess, ne tegyél megjegyzéseket a párodnak, majd otthon kibeszélitek a hallottakat.

9. Az igehirdetés után jön a fogadalomtétel, majd az áldáskérő ima. Ezután szokás, hogy köszöntik az ifjú párt a gyülekezet részéről többen is. Na ez az a pont, ahol elúszhat a mennyegző, sajnos sokan mini prédikációkat nyomnak le ilyenkor és néha felesleges beszédeket mondanak szereplési vágyból. 

10. Ez után oda lehet menni az ifjú párhoz és lehet gratulálni és átadni az ajándékot. Mit ajándékozz egy fiatal baptista párnak? Drogon, alkoholon, lopott dolgokon kívül bármit adhatsz, de a legjobb szerintem ha pénzzel ajándékozod meg őket és majd azt vesznek, amit akarnak.

11. Ezután következik az imaház területén egy állófogadás. Ne csodálkozz, de az imaházban nem lesz alkohol, nem odavaló. Lesz azonban nagyon sok finom kaja, hidegtál, sütemény. Egyél rendesen és legyél gyors, mert a gyakorlott baptista testvérek rögtön észreveszik a legjobb tálakat és rárepülnek. Nyugodtan beszélgess és ismerkedjél, nagyon sok értelmes, tanult és kevésbé tanult, de becsületes ember jár a baptisták közé. Az orvosoktól kezdve a kőművesekig... Volt ismerősöm, aki nagyon örült, hogy megismerhetett egy baptista kőművest, aki nem iszik és nem fogja átverni.... 

12. Két dolog miatt szokott az imaházban állófogadás lenni: nagyon sok ismerősük van, nagy a gyülekezet, szeretnék megvendégelni mindenkit, de 200-300 embert megvacsoráztatni egy vagyon... A másik dolog az, hogy sok fiatal baptista pár legalább is az én időmben, nem akart eszem-iszom-dínom-dánom lakodalmat alkohollal, csürdöngölőssel, babonás népszokásokkal, parázna vicceket mesélő vőféllyel... de nem akart egy a világaik számára is unalmas vacsorát, társasjátékokkal.

13. Igen, most rátérnék az állófogadás utáni eseményekre. A vacsora általában már egy külön helyen szokott lenni (sátor, étterem, stb...). Több fajta baptista esküvő van. Ez azért is lehetséges, mert az ifjú pár szülei, vagy rokonsága, vagy azok többsége nem hívő és igény van a mulatozásra. Ekkor ugyanúgy van egy "Lagzi Lajcsi" formáció, aki tolja a zenét, megy a kaja-pia-tánc-ezerrel. A menyasszonytánc és a babonás népszokások itt is elmaradnak.

Van, a konzervatív esküvő. Kaja..... Nincs semmilyen alkohol... (Néhol esetleg van bor).. Társasjáték, mókás vetélkedők, versek hangozhatnak el (természetesen minden az ifjú pár vonatkozásában) A háttérben esetleg keresztény zene szól halkan. Abból a szempontból jó ez az esküvő, hogy jókat lehet beszélgetni. Nem leszel másnapos és emberi időben vége van. Az ilyen alkalom után tényleg nászéjszakája és nem nászreggele lehet az ifjú párnak, ne feledd a baptista fiatalok (remélem többsége) házasságkötés előtt nem folytat szexuális életet. 

A harmadik verzió, az első kettőnek a keveréke. A buli - tánc ilyenkor 11 után indul be és aki nem akar mulatozni, az nyugodtan elmehet. 

Összegezve:

Ha meghívnak baptista "esküvőre", ne légy nyugtalan. Nyugodtan kérdezz rá az ifjú párra, hogy milyen ajándékot szeretnének, milyen jellegű lesz az esküvő utáni buli. Ki tudja, lehet, hogy találkozol egy jó orvossal, villanyszerelővel, vagy egy csinos baptista lánnyal, akibe beleszeretsz és megtérve-bemerítkezve immáron ti fogtok egy jó kis baptista mennyegzőt csinálni.

 

 

 

 

 

 

Baptista bűnöző pásztor

Hála az Úrnak, hogy a baptista lelkészek nem olyanok általában, mint a jólét teológiát hirdető pásztorok, akik a gyülekezet tagjait és a hiszékeny emberek pénzeit nyúlják le Isten nevében. 

Vitaly Korchevsky brookhaven-i baptista lelkész nem a gyülekezet tagjait nyúlta le pénzzel. Modern Robin Hoodként (ez a példa nem jó, mert RH visszaosztotta a pénzt a szegényeknek) ukrán hackerek segítségével információkat loptak, majd pénzmosás és egyéb tőzsdei kereskedés segítségével 27,5 milliárd forintot tarháltak össze.

_22-600x407.jpg

itt még bemerít

1000x-1.jpg

itt már bilincsben

Hogyan tudott ez a képmutató kiállni hétről-hétre a szószékre? Nem gondolta, hogy le fog bukni? Szégyent hozott az Úrra és a baptistákra. Ezek ellenére egy 1320 fős facebook csoport imádkozik érte... Nem érte kellene imádkozni, hanem a megkárosított emberekért és a gyülekezetért és szégyenért, amit maga után hagyott. 

Miért csinálta ezt? Nem kapott elég fizetést? Nem 20.000 Ft-ról van itt szó, hanem több milliárdról.

Ez a történet arra sarkall engem, hogy nem szabad a pásztorokat "isteníteni", embereket imádni, mert annak csalódás a vége. Szükséges a gyülekezetben az erős presbiteri kontroll a pásztorok felett, hogy ne csússzon el az életük.

A top sorozat-gyilkosok után, a top kíber-bűncselekmény elkövető szintén baptista. 

Imádkozom, hogy hazánkban ilyen ne forduljon elő, a kettős életű baptista és más vallású lelkészek pedig bukjanak le.

Forrás:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-11/pastor-s-insider-trading-trial-shines-light-on-jurors-faith

https://www.facebook.com/prayforVK/

http://bsebc.com

 

A baptista bibliafordító

Vida Sándor, akiről többet kellene tudni mindenkinek

Manapság könnyen le lehet tölteni rengeteg magyar bibliafordítást és válogathatunk ízlésünk szerint. Károli fordításon nőttem fel, az igehelyek - nevek - helyek a Károli fordításban égtek az agysejtjeimbe (az Ároni áldást nem is szeretném más fordítás alapján megtanulni, kimondani :) ). A RÚF megjelenésével azonban rávettem magam arra, hogy váltsak. Nem bántam meg, az ÓSZ RÚF szerinti olvasása egy új kaland lett. 

Be kell vallani, hogy a RÚF jól sikerült. A Károli fordítás archaikus, illetve szövegkritikai szempontból is sokkal jobb a RÚF. 

A magyar Bibliák története nagyon kalandos és izgalmas. Szerintem az ezzel kapcsolatban legjobban megírt könyv Bottyán János: A MAGYAR BIBLIA ÉVSZÁZADAI c. könyve. Egy gond van csak a könyvvel. Az 1982-ben készített könyvben nem említik meg Vida Sándort az egyetlen magyar baptista Bibliafordító (akarom mondani Újszövetség fordítót).

Ezt talán azért is lehet, mert Vida Sándor nem rendelkezett hittudományi, vagy nyelvtudományi tudományos fokozattal. Vida Sándor (1907-1981) egy egyszerű baptista lelkipásztor, teológus volt. 

vida-ujszovetsegi-szentiras.jpg

Újszövetségét ún. konkordáns fordítások közé lehet besorolni, ami azt jelenti, hogy szinte szó szerint próbálja visszaadni az adott szó jelentését és a görög nyelvtani alakot. Nem értelmez, a formahűségre törekszik. Az ógörög nyelvet tanulóknak nagyon nagy segítség. Véleményem szerint sokkal jobban sikerült, mint Csia Lajos református teológus szintén konkordáns fordítása. Vida Sándor szorgalma, alázata példa lehet minden baptista számára.

Érdekesség, hogy 1971-ben jelent meg Dr. Ravasz László püspök és 1967-ben Dr. Budai Gergely református teológusok ÚSZ fordítása.

Lehet, hogy Bottyán említésre méltónak sem tartotta Vida Sándor fordítását mégis 3-szor annyian használják, mint az előbb említett református tudósok fordítását. (http://www.mobilbiblia.hu/forditasok-kerdoiv-elkuldes.php#questionnaire ). Ennyi......  

Itt online is elolvashatod a fordítás: http://keresztyenkonyv.hu/konyv/ujszovetsegi-szentiras

 Jó olvasást. 

Baptista sorozatgyilkos

Attól még, hogy valaki baptista gyülekezetbe jár nem jelenti azt, hogy szuper hívő. Valaki akár be is merítkezhet, de ha megtérése nem volt valódi, akkor nem sok mindent ért a bemerítése. Erre van példa az apostoli időkből is pl. Simon mágus, aki bár bemerítkezett, megtérése nem volt valódi.

ea11429ed627860c29f4e68df10dd8e5--famous-murders-green-river.jpg

Gary Ridgway, maga is bemerítkezett és tagja lett egy baptista gyülekezetnek az USA-ban. Fanatikus hívő lett. Házról-házra járt, hogy megtérítse az embereket, ordítva olvasta a Bibliát és nagyon mérgesen olvasta a bűnöket az emberek fejére. Az igehirdetéseket mindig könnyes szemmel hallgatta végig és próbálta szó szerint követni pásztora tanítását. Felesége elmondása szerint Bibliájával a hóna  alatt tátott szájjal nézte az amerikai TV prédikátorokat éjszakákon keresztül. 

Az életének volt azonban egy titkolt része. Fiatal nőket, prostituáltakat gyilkolt meg és erőszakolt meg. 71 gyilkosságot vallott be. A kriminológiába a Green River-i sorozatgyilkosként vonult be, mivel első áldozatait a Green folyóba dobta be. Több esetben visszament a női holttestekhez és közösült velük.  

Bemerítő János felszólítása ma is egyértelmű: Teremjetek hát megtéréshez illő gyümölcsöket! (Mt3:8)

Higgyétek el, önmagában a baptista bemerítés nem ér semmit, ha nem párosul megtéréssel és hittel. Ugyanolyan bűnösök maradtok, csak vizesek lesztek. 

A lelkészeknek sokkal többet kellene foglalkozni a bemerítés előtt állókkal és bemerítés után is nyomon kellene követni az életüket. 

A lelkészeknek olyan bizalmat kellene sugározni, hogy még egy sorozatgyilkos is oda tudjon fordulni hozzájuk segítségét. Ugyanakkor nem biztos, hogy egy lelkipásztor mit tudna kezdeni azzal, ha odamegy hozzá XY bemerítés előtt álló, vagy már bemerített testvér és bevallja neki, hogy meggyilkolt 71 embert....

Mai bejegyzésemmel arra akartam rávilágítani, hogy mennyire fontos a valódi megtérés és a bibliai hit.

Kedves lelkipásztor testvér, kössed fel a gatyád, hogy akár egy Gary Ridgway bemerítési felkészítőjét is meg tudjad tenni Jézus szeretetével.

forrás:

https://www.murdermiletours.com/blog/serial-killers-murderers-and-their-religion-faith

https://www.thenewstribune.com/news/special-reports/article25855195.html

 

Fecskék (áldás vagy átok)?

Az egyik este láttam egy természetfilmet a fecskékről. Nagyon sokáig nem tudták megfejteni, hogy hova tűnnek el a fecskék ősszel és télen. Egy svéd püspök úgy gondolta, hogy télire a lápok iszapjában rejtőznek el ezek a kis madarak. 

A 84. Zsoltárban van egy csodálatos kép a fecskékről:

Még a veréb is talál házat, és a fecske is fészket, ahova fiókáit helyezi oltáraidnál, Seregek URa, királyom és Istenem!

phpthumb_generated_thumbnail.jpg

A Zsoltár írója féltékeny a fecskékre, hiszen ott lehet a fészkük az oltár közelében. 

A Heródes idejében már nem tudták hitelesen énekelni ezt a Zsoltárt, tudniillik olyan építészeti megoldást csináltak a Templom épületén, hogy oda már nem tudtak fészket rakni a fecskék.

Josephus Flaviius azt írja: Tetején hegyes aranynyársak meredeztek, nehogy a madarak rátelepedjenek és beszennyezzék.(A Zsidó Háború 5:224).

Mekkora diszharmónia! Nem a fecskék, vagy a fecskeürülék tették tisztátalanná a Templomot, hanem az ott jelen lévő képmutatás és korrupció, ezért mondta Jézus erről az intézményről, hogy rablók barlangja (Mk11,17).

Az Isten után vágyakozó ember számára a fecske egy olyan madarat jelentett, aki közel volt "Istenhez".

A képmutató vallásos emberek számára pedig a fecske egy ellenség volt, aki a vegytiszta Istentiszteletet akadályozta, ezért is építettek aranynyársakat.

Az éhes embernek még a keserű is édes (Pb27,7b). Az Isten iránt éhesen érkező ember számára nem lesz zavaró a gyereksírás, a fecskeürülék, az Istentiszteleten éneklése alatti hamis hangok, a prédikátor selypítése. Természetesen elszeparálhatjuk a gyerekeket, hogy néma csend legyen. Laboratóriumi tisztaságot alakíthatunk ki. Zeneakadémiás kórustagokat vehetünk fel, Kazincy-díjas szónokokat alkalmazhatunk, de mind ez nem ér semmit, ha nem éhesen és vágyakozva megyünk el az Istentiszteletre.

 

Baptista pred(ik)átorok

the_predator_screenshot_20170922184747_1_original_760x425_cover.jpg

Blogbejegyzésem címének főszereplői nem az 1987-ben filmvászonra került tudományos-fantasztikus film földönkívüli lényei. Az USA-ban a szexuális visszaéléseket elkövető személyek terminus technicusa a predator (szexuális ragadozó) megnevezés. 

Az egyházi személyek szexuális visszaéléseiről elsődlegesen mindenkinek a Római Katolikus Egyház botrányai jutnak az eszünkbe, de ez a bűn nem ismer felekezeti határokat.

Hazánkban különleges adatnak minősül a faji eredetre, a nemzetiséghez tartozásra, a politikai véleményre vagy pártállásra, a vallásos vagy más világnézeti meggyőződésre, érdekképviseleti szervezeti tagságra, továbbá az egészségi állapotra, a kóros szenvedélyre, a szexuális életre vonatkozó adat, valamint a bűnügyi személyes adat.

Ebből fakadólag komoly jogi felelősségrevonás várna arra a személyre, aki egy olyan weblapot hozna létre, amin fényképpel és a történeti tényállás leírásával közölné az állampolgárokkal, hogy vigyázzanak ezekkel az emberekkel.

Aki egyházvezetői, gyülekezetvezetői, lelkigondozói, prédikátori hatalmát arra használja/ta fel, hogy szexuális visszaélést kövessen el (beleértve felnőtt nőkkel és férfiakkal való szexuális viszony létesítését is) az személyes véleményem szerint nem szabad újból ugyanilyen szolgálatba engedni.

A magyar jogalkotóknak érdemes lenne átgondolni ennek a területnek az újraszabályozását. A pedofília, szexfüggőség nem egy pattanás az ember orrán, ami egy hét alatt eltűnik az ember orráról. A börtönből szabaduló pedofil, vagy gyülekezet női tagjait szexuálisan molesztáló prédikátor (aki nem kerül börtönbe, mert nem indult eljárás, vagy nem került bizonyításra a cselekménye) ugyanaz a predátor marad. Az 5 éve tiszta alkoholfüggő a heti AA gyűlésein ezzel kezdi: Sziasztok ... vagyok és alkoholfüggő.....

Bejegyzésem aktualitása az, hogy a SBC (South Baptist Convention) elnöke Frank Page visszavonult szexuális -erkölcsi visszaélés miatt. (1)

Fentiek miatt Page tiszteletes(tiszteletlen) is felkerült a StopBaptistPredators.org weblapjára. 

Az eseteket feldolgozva a képlet egyszerű:

- Az egyházi személy az áldozatok bizalmába kerül és kihasználja ezt.

- Az egyházi személy úgy tekint a gyülekezetére, mint a saját tulajdonára és Istent játszva úgy gondolja, hogy ő bármit megtehet.

- Ezek az  egyházi személyek igazi predátorok, vadászok! Felmérik a sebezhetőséget, manipulálnak és tudják, hogy az esetek megtörténte után az Ő szavuk tekintélyesebb, mint az áldozatok szava.

Összefoglalva:

- STOP PREDÁTOROK!

- HAJRÁ JOGALKOTÁS!

Ha egyházi személy, predátor áldozata lettél az nem a te hibád! Fordulj segítségért a hatóságokhoz! 

(1) http://www.bpnews.net/50601/ecs-frank-page-resigns-over-personal-failing 

Túl a barátságon!

1 Sámuel 20:4 Jónátán így felelt Dávidnak:

Amit csak kívánsz, megteszem érted!

main-qimg-334943d3d611da9126f90e4102ef1dd5-c.jpg

A bejegyzésem címével nem egy ismert filmre akartam utalni. Tisztában vagyok azzal, a modern liberális protestáns biblikusok szerint (1) Dávid és Jonatán között homoszexuális kapcsolat volt. Személy szerint nem szeretnék ezzel foglalkozni, mivel nem erről szól ez a textus.

Jonatán önfeláldozó barátsága példa lehet mindannyiunk számára.

Ez a barátság emberileg nézve nem volt jó ötlet, Jonatán gyakorlatilag azt az embert támogatta, aki az ő jövendőbeli pozícióját veszélyeztette, hiszen Saul után neki kellett volna Izraelben a királynak lenni. Az Istentől származó barátságok túlmutatnak a saját érdekeinken.

Ez a barátság nem csak szavakból állt. A barátságot tettek is bizonyították. Azt nem nevezhetjük barátunknak, aki csak a szavak erejéig barát, amikor pedig cselekedni kellene, akkor meg elfelejt minket.

Ez a barátság nem egy felületes, felszínes kapcsolat volt. Dávid és Jonatán egymás előtt érzelmileg is meg tudott nyílni, együtt nevettek és sírtak. Vannak olyan dolgok az emberek életében, amit csak egy baráttal lehet megbeszélni.

Az Újszövetségben is megjelenik a barát, barátság képe.

Az evangélisták arról tesznek bizonyságot, hogy az írástudók Jézust a vámszedők és bűnösök barátjának nevezték! (Mt11,19;Lk7,34) 

Jézus egyik parabolájában egy olyan emberről beszél éjnek-éjjelén is felkerekedik, hogy kenyeret szerezzen barátjának. (Lk11,6)

Bemerítő János beszámol arról az érzelmi katarzisról, amit egy igaz barát átél, amikor megérkezik a vőlegény: "ujjongva örül a vőlegény hangjának". (Jn3,29) 

Jézus, a halott Lázárt, barátjának mondja, akihez elmegy, hogy felébressze! (Jn11,11)

A felbőszült tömeg a Jézussal szimpatizáló Pilátusnak - az esetleges felmentő ítéletét megelőzve - az "Amicus caesaris" kiváltságát kérdőjelezi (2) meg és így manipulál: "Ha ezt szabadon bocsátod, nem vagy a császár barátja: aki királlyá teszi magát, az ellene szegül a császárnak.". (Jn19,12)

Jakab a tőle megszokott nyers megfogalmazással mondja: Aki tehát ennek a világnak barátja akar lenni, ellenségévé lesz Istennek. (Jk4,4b).

Igei gondolatom végére hagytam Jézus legmegindítóbb szavait, amit a barátsággal kapcsolatban mondott (Jn15,13-15): "Nincs senkiben nagyobb szeretet annál, mint ha valaki életét adja barátaiért. Ti barátaim vagytok, ha azt teszitek, amit én parancsolok nektek. Többé nem mondalak titeket szolgáknak, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura. Titeket azonban barátaimnak mondalak, mert mindazt, amit hallottam az én Atyámtól, tudtul adtam nektek.".

Aki szeretne elmélyedni a barát, barátság további mélyebb teológiai jelentésén, annak ajánlom a Kittel szótár tanulmányt (TDNT 7213-7231).

Összegzés:

1. Van olyan barát az életedben, aki bármit megtenne érted, aki kiáll melletted a bajban is, akinek kiöntheted a szíved, aki együtt örül és sír veled?

2. Te magad, képes lennél másnak ilyen barátjává válni?

3. Jn 15,13-15 alapján te Jézus barátja vagy? Mit tennél meg érte?

4. Jézus a barátod akar lenni! Életét adta érted és utánad megy, hogy feltámasszon a halott helyzetekből, életed legsötétebb pillanatában is van megoldása!

 

(1) Horner, Tom M. Jonathan Loved David: Homosexuality in Biblical Times. The Westminster John Knox Press, Pennsylvania, 1978).

(2) ezzel kapcsolatban ajánlom mindenkinek Fazekas István: Amicus caesaris c. könyvét (Napkút Kiadó,Bp,2016)