aki hisz és bemerítkezik, üdvözül (Mk16,16a)

laikus baptista

Ne így térítsd a Szentinelézeket!

2018. november 24. - laikusbaptist

Az elmúlt hét egyik legpörgősebb híre volt, hogy John Allen Chau-t a Szentinelézek megölték. Mindenki sajnálja, hősként, mártírként állítják be John térítési tevékenységét.

john-chau-photo-1024x1024.jpg                                                                    (fotó forrás: allnations.us)

Az első hullám után talán már megszólalhat az első józan szó: NEM SZABAD ÍGY TÉRÍTENI!

John az Oral Robert University-n szerezte a diplomáját. Ez egy független, karizmatikus egyetem. Nagyon sok bővölködés teológiát és hit-gyógyítást hirdető megagyülekezet vezető végzett itt. A karizmatikusokra amúgy is jellemző, hogy misztikusan úgy gondolják, hogy "Isten" szól hozzájuk és azt árkon-bokron keresztül, még ha hülyeségnek is tűnik végre kell hajtani. Ha esetleg valaki meghallva az Istentől kapott víziót, elmondja a véleményét, azt az ördög támadásának fogják venni. John egy misszionárius 

Miért csinált butaságot John?

- Jézus sosem egyedül küldte ki a tanítványokat a misszionárius munkára, hanem kettesével! Lk10

- Az apostolok cselekedetei szerint a missziós mezőre való kiküldés nem egy missziós szervezethez kötődött, hanem a helyi gyülekezethez, egyházhoz és itt is kettesével küldték ki őket (Apcsel 13. fejezet). Ugyanakkor ezek a kiküldések egyértelmű Isteni kezdeményezésre történtek, nem vallási lelkesülésből.

- Egy fehér ember, nyugati ruhában, nyugati felszereléssel a pattintott kőkorszakban élő Szentinelézeknek egyértelműen idegen, ellenségképként jelent meg. Kb. olyan hatás lenne, mintha egy "UFO" jönne hozzánk.......

John mögött nem állt egyház, csak egy missziós szervezet.

John haláláért az elsődleges felelősség őket terheli! Ha tudtak a tervéről, akkor le kellett volna beszélni őt, vagy megfelelő stratégiát kidolgozni. Minimum egy hasonló bőrszínű, hasonló ruházatú embernek kellett volna odamenni. Abban is igaza volt a médiának, hogy John olyan betegségeket vihetett volna a szigetre, ami nem életet, hanem teljes halált okozhatott volna. Azt pedig mindenki belátja, hogy egy orvosi csapattal és felszerelésekkel megérkezve a szigetre, már nem békés térítésnek számít, hanem inváziónak.

Nem tudom, hogy Chau olvasta-e Lesslie Newbigin könyvét (Evangélium a pluralista társadalomban). Olyan szépen idézte könyvében Roland Allent, akik a XIX. századi kínai misszionáriusok munkáját bírálta, akik abban látták a misszionárius munkáját bevégezve, ha a "honi egyház pontos másolat el nem készült, felszerelve a főesperestől a harmóniumig mindennel, követve a legapróbb részletekig az angol, skót, vagy német anyaegyház mintáját.   

Pál apostol nagyon jól megfogalmazta az 1Kor9-ben: 20A zsidóknak olyanná lettem, mint aki zsidó, hogy megnyerjem a zsidókat; a törvény uralma alatt levőknek, mint a törvény uralma alatt levő – pedig én magam nem vagyok a törvény uralma alatt –, hogy megnyerjem a törvény uralma alatt levőket. 21A törvény nélkülieknek olyanná lettem, mint aki törvény nélküli – pedig nem vagyok Isten törvénye nélkül, hanem Krisztus törvénye szerint élek –, hogy megnyerjem a törvény nélkülieket. 22Az erőtleneknek erőtlenné lettem, hogy megnyerjem az erőtleneket: mindenkinek mindenné lettem, hogy mindenképpen megmentsek némelyeket. 23Mindezt pedig az evangéliumért teszem, hogy én is részestárs legyek abban.

Emberileg sajnálom Johnt, nálam több tettvágy volt benne, de sajtburgerrel Timberland polóval nem lehet megtéríteni a bennszülötteket! Lassan elkezdődik az adventi időszak, az Isten fia emberré lett és így töltötte be a küldetését. A Szentinelézeknek Szentinelézzé kell lenni, hogy meg tudjanak térni.

Remélem John példáját nem fogja követni több lelkes misszionárius, akik el akarják dobni az életüket. Az ókeresztény egyházban is problémát jelentett az öngyilkossággal felérő mártíromságra való törekvés.

 

 

 

 

Baptista krumplisaláta: Shout Hallelujah Potato Salad

A baptisták, ha rávágnak az ujjukra kalapáccsal nem azt mondják, hogy: b@ssz@ meg, hanem azt, hogy halleluja! Ugyanilyen érzelmi megnyilvánulás jön ki a szívből a szájon át, ha valami jó dolog történik veled.

A mellékelt receptben található tipikus Dél-Baptista csípős krumplisaláta ugyanilyen érzést vált ki belőled.

 

 

Nem kell hozzá az USA-ba menned, hogy hallelujját kiálts, te is megcsinálhatod otthon. Jézus azt mondta, hogy a szív teljességéből szól a száj, ne káromkodjál, hanem egyél jókat hálát adva az Úrnak és hallelujját zengve neki! Jó étvágyat! Baptista és nem baptista asszonyok vasárnapra csináljátok meg, hajrá.

Hozzávalók:

2 1/4 kg burgonya

4 nagy kemény főtt tojás

1 evőkanál asztali só

2 evőkanál majonéz

2,5 decis pohárban összedarabolt ubisali

120 ml csésze apróra vágott vöröshagyma

120 ml csésze apróra vágott zöldpaprika

120 ml csésze apróra vágott zeller

60 ml apróra vágott  petrezselyemlevél

60 ml sárga mustár

2 evőkanál ízesített rizsbor ecetbe felszeletelt pimentos paprika

2 evőkanál friss citromlé

1 evőkanál extra szűz olívaolaj

1-2 jalapeño paprika ledarálva (magjával együtt)

1/2 teáskanál őrölt pirospaprika

 

Martin Luther King a baptista (ál)szent?

A világon az egyik legismertebb baptista hívő Martin Luther King tiszteletes. Az USA-ban még a tőzsdék is zárva vannak minden év január harmadik hétfőjén, mivel ez a nap munkaszüneti nap és az emberjogi harcosra emlékeznek meg az egész országban.

ss-170116-martin-luther-king-jr-12_73b4dc9496463b3c467cd2c4579bae09-768x580.jpg

Forrás: Photo by Hulton Archive/Getty Images)

1968. április 4-én halálos merényletet követtek el King tiszteletes ellen.

Nagyon sokszor előfordul, hogy valakiből szentet faragnak halála után, és jellembeli gyengeségei, hibái feledésbe merülnek. Amennyire megfeledkeznek hibáikról, ugyanilyen intenzitással emelik őket heroisztikus magasságokba.

Mi baptisták nem imádunk embereket, nem istenítünk senkit, sem életében, sem halálában. Sajnos MLK esetében ez egy kicsit elcsúszott. A felszínre jött tények alapján MLK nem volt szent, sőt.... Laikus baptistaként természetesen én a nyomába se léphetek ennek a híres emberjogi harcosnak, de van egy-két dolog, amit nem árt, ha tudunk róla.

1. Plagizálta a doktori disszertációját!

A Comparison of the Conceptions of God in the Thinking of Paul Tillich and Henry Nelson Wieman című disszertációját 1955-ben nyújtotta be. 1991-ben megvizsgálták disszertációját és súlyos plagizálási problémákkal szembesültek, ami miatt vissza kellett volna vonni a Phd fokozatot, ha élt volna a tiszteletes.

2. Plagizálta az "I have a dream...." 1963-as prédikációját.

A prédikáció jelentős része szó szerint Archibald Carey Chichagoban, 1952-ben elhangzott homílíából vette át.

3. Baptista lelkészhez méltatlan erkölcstelen életet élt.

Az FBI látókörébe került marxista megnyilvánulásai miatt, ezért az FBI lehallgatta utazásai során a szállodai szobáit. Kommunista cselszövést, szervezkedést nem tapasztalt, szexuális kicsapongást, részegeskedét, annál inkább. Több külsős is szemtanúja volt, hogy prostituáltakat fogadott. Ralph Abernathy tiszteletes 1989-ben megjelent művéből még az is kiderül, hogy két nővel is volt egyszerre. David Garrow azt állítja, hogy King tiszteletes szexuális kicsapongásait azzal magyarázta, hogy: "Egy hónapban 25-27 napot vagyok távol. A dugások egy fajta feszültség levezetők számomra.". King tiszteletes halálakor cigizett. Az igazi hívő baptisták nem cigiznek, nem alkoholizálnak, nem "kurváznak". Úgy halt meg, hogy családjára egy dollárt sem hagyott. A Nobel díjért kapott 54,600 dollárt is "eltapsolta". Garrow könyvében idéz egy részletet az egyik szoba jelenetből, amikor egy azt kiabálta részegen egy  fehér prostituáltnak:"ISTENÉRT b**szok! Ma én nem egy nigró vagyok!".

Fentiek miatt nem tudom tisztelni Martin Luther Kinget, mint keresztény prédikátort. Nem szeretném, ha egybemosnák vele a baptistákat. Nevezzük inkább emberjogi aktivistának, de még annak sem. Hol volt a gyermekeinek a joga a tisztességes családhoz? Hol voltak a szex orgiák kellékeihez használt  prostituáltaknak a jogai? Hol voltak a plagizált emberek jogai?

Pál apostol azt mondta:

Róma2,21 ha tehát mást tanítasz, önmagadat nem tanítod? Aki hirdeted: ne lopj, lopsz? 22Aki azt mondod: ne paráználkodj, paráználkodsz? Aki utálod a bálványokat, templomrabló vagy? 23Aki a törvénnyel dicsekszel, törvényszegéseddel meggyalázod Istent? 24Bizony „miattatok gyalázzák Isten nevét a népek között”, amint meg van írva.

Kyrie eleison!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Források:

David Garrow: Bearing the Cross: Martin Luther King, Jr., and the Southern Christian Leadership Conference. New York: William Morrow & Co., 1986; Vintage Books paperback, 1987; Harper Perennial paperback, 2004; London: Jonathan Cape, Ltd., 1988; Vintage Books

 David Garrow: The FBI and Martin Luther King, Jr.: From “Solo” to Memphis. New York: W.W. Norton & Co., 1981; Penguin Books 

Ralph Abernathy: And the Walls Came Tumbling Down: An Autobiography Paperback – Unabridged, April 1, 2010

http://allthatsinteresting.com/martin-luther-king-dark-side

https://www.washingtontimes.com/news/2011/sep/1/martin-luther-king-jrs-mixed-legacy/ 

 

 

Baptista ifipásztor: Szopjál le! #MeToo #ChurchToo

Andy Savage egy tehetséges, jóképű baptista ifipásztor volt a houstoni  Woodlands Parkway Baptist Church-ben. Az egyik ifi alkalom után felajánlotta az akkor 17 éves Jules Woodson-nak, hogy hazaviszi a saját kocsijával. A fiatal lány nagyon tisztelte és szerette pásztorát és örömmel elfogadta, hogy hazaviszi. Amikor elindultak hazafele, Andy pásztor mondta neki, hogy lesz számára egy meglepetése, ezért egy kerülőutat tesz. Nem tudta elképzelni a lány, hogy vajon mit akar mutatni a pásztor. Esetleg az új gyülekezeti épület helyét? A dolog akkor lett neki gyanús, amikor egy kihalt zsákutcába hajtott vele, a kocsi lámpáit lekapcsolta, a nadrágra cipzárját lehúzta, péniszét elővette és azt mondta neki: Szopjál le!!!!!! 

screen-shot-2018-03-09-at-4_40_37-pm-194x300.png

A történet következő részleteit kihagyom... A fiatalkorú lány meggyalázva, összetörve állt a történtek előtt. Nem tudta, hogy álmodik, vagy ez a valóság. Nem tudta, hogy kihez forduljon segítségért. A következő héten egy konferencia volt, a fő prédikátor Andy volt. A konferencia témája az volt, hogyan maradjunk tiszták a házasságig. Jules végső elkeseredésében a gyülekezet vezető pásztoraihoz fordult, akik eltusolták az ügyet, Andy elment a gyülekezetből, de nem jelentették fel Andyt. Pedig Texas állam törvényei szerint le kellett volna csukni őt. A gyülekezet előtt sem lett tisztázva a dolog, ezért arról pletykáltak a gyülekezetben, hogy Jules keresztbe tett szeretett Andy pásztornak, ezért kellett távoznia onnan olyan gyorsan.

Eltelt 20 év. Andy Savage egy jól kereső, sikeres megachurch (HighPoint Church, Memphis) tanító pásztora lett. A #MeToo mozgalom hatással volt a gyülekezetekre is. Több gyülekezeti szexuális visszaélés került leleplezésre az elmúlt időszakban az USA-ban. Sajnos hazánkban még nem, de nem késő! Ezt a mozgalmat nevezik a #MeToo után #ChurcToo mozgalomnak jelezve azt, hogy az egyházakban is előfordult szexuális visszaélés, nem csak a szórakoztatóiparban. Jules levelet írt Andy pásztornak, de Andy pásztor válaszra sem méltatta. Jules ezután egy bloghoz fordult, aki nyilvánossá tette a történetét. Andy pásztor nem tudott mit csinálni, hiszen rajta kívül még két tiszteletben álló baptista pásztor is tudott az ügyről, akik a bőrüket mentve nem álltak volna ki mellette. Andy pásztor a gyülekezete elé állt és a vezető pásztor ölelgető biztatása mellett felolvasott egy semmitmondó bocsánatkérő levelet a 20 évvel ezelőtt elkövetett bűnéért. A levél felolvasását tapsvihar és ováció fogadta. Néha az amcsik olyan buták és ostobák! Jules video üzenetben reagált a bejelentésre, melynek az volt a lényege: én voltam az áldozat, a zaklatott, ő pedig az ünnepelt. A győzelmi diadalt megidéző showműsor megszervezésébe beletört a bicskája a főpásztornak is. A baptisták nagyon felháborodtak. Távozni kellett a főpásztornak. Andy-t nem lett volna szabad ünnepeltetni, hanem az 1Kor-ban felsorolt kemény gyülekezeti fegyelmezésben kellett volna részesíteni, hogy senkinek ne legyen kedve tinédzsereket "megszopatni" lelkészként. 

Ha az én lányommal tette volna ezt, akkor én nemiszerven rúgtam volna Andyt és a Bibliámmal fejbe vágtam volna és a fülénél fogva húztam volna őt a börtönig, hogy megkapja azt ott, amit ő tett mással. Ezt tanították neki a Teológián?

Ha zaklattak, bántalmaztak Téged még nem késő tisztázni a dolgokat! Ha bármelyik egyházi személy ifipásztor, vezetőpásztor, diakónus, kórusvezető, dicsőítésvezető, plébános (legyen az baptista,  református, evangélikus, katolikus, pünkösdista,adventista, hites) ilyet követett el, akkor nem méltó tovább a szolgálatra, ne foglalkozzon emberekkel.

Források:

https://www.christianitytoday.com/news/2018/march/andy-savage-resigns-abuse-megachurch-standing-ovation.html

https://www.nytimes.com/video/opinion/100000005724879/i-was-assaulted-he-was-applauded.html

A fotó forrása: http://thewartburgwatch.com (a 17 éves Jules és Andy pásztor látható az eset előtt)

Ön(t)kielégítő válaszok egy újkálvinista-baptista lelkésztől a maszturbációról

Mark Driscoll: amit a péniszeddel művelsz, az nem magánügy

A szószékről sok mindenről szoktak az igehirdetők prédikálni, de a maszturbáció/önkielégítés kérdése nem nagyon szokott előkerülni. Pedig igény lenne rá!

 beautiful-hands-heart-5390.jpg

Mark Driscoll újkálvinista-baptista pásztor (nem tagja a South Baptist Convention-nek) írása azonban felüdítő kivétel ezzel kapcsolatban. Porn again című könyvében olyan tisztán, humorosan adja elő ezt a témát, hogy kedvet kap az ember a posztolásra :). Maga a könyv címe is egy szójáték (born again - porn again). A born again, az evangélikál kereszténység egyik kulcsszava: újjászületést jelent, a porn again kifejezést pedig - újra a pornó, megint a pornónak fordítanám... ha nekem kellene a könyvnek egy magyar címet adni, akkor a dinamikus ekvivalencia jegyében az Ön(t)kielégítő válaszok címet adnám. Ha van valakinek jobb ötlete a fordításra írja meg.

Az író szerint a maszturbációval kapcsolatban nincs tiltás a Bibliában, de nem is található biztatás. Az önkielégítést más néven onanizálásnak nevezik. A kifejezés bibliai eredetű, mivel a Genezis 38. fejezetében található Onánhoz kötötték, akinek a sógorság törvénye alapján, meghalt testvérének özvegy feleségét, Támárt kellett volna teherbe ejtenie, hogy utódja legyen az elhunytnak. Onán nem végzett önkielégítést a Biblia szerint, csupán nem a Támárba ment el, hanem a csúcsponton kivette a péniszét és a földre élvezett. Az Szentírás szerint Isten ezért megbüntette. Három percre le kellett raknom a könyvet, mert röhögőgörcsöt kaptam, amikor Mark leírta, hogy sok keresztény, fiatalember maszturbációjuk Bibliai alapját a Prédikátor 9:10a-val magyarázták neki: "Tedd meg mindazt, ami a kezed ügyébe esik, és amihez erőd van...”. 

Mark alaphipotézise az, hogy a szex a házaspároknak (tehát édes hármas nem) adatott, abba minden belefér, ami kettőjük megegyezésén és békességén alapszik. Fentiek miatt számára nem minősül bűnnek a házas felek egymás genitáliájának izgatása kézzel, szájjal (Énekek Éneke 2:3,2:6;4:12). 

5 kérdést tesz fel a maszturbációval kapcsolatban:

1. Tudsz-e nemi vágy nélkül maszturbálni? (Jób31:1)

2. Házasként tudsz-e úgy maszturbálni, hogy a Gen2:24-ben foglalt alapelvek megvalósuljanak (intimitás-egyesülés)?

3. Tudsz-e úgy maszturbálni, hogy utána ne legyen szégyenérzeted? (Gen2:24)

4. Tudsz-e tiszta lelkiismerettel maszturbálni? (Tit1:15)

5. Tudsz-e úgy maszturbálni, hogy foglyul ejted a bűnös vágyakat és gondolatokat? (Ef2:3)

Ha ezekre a válaszokra igent mondasz, akkor Mark szerint csinálhatod. Ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy sokkal könnyebb egy férfinak a zuhany alatt "hokizni", mint felelős és romantikus családapává válni, aki megdolgozik azért, hogy feleségével jusson el a csúcsra és ne egyedül. Talán férfitársaim is tapasztalták már, hogy a feleségek sokszor könnyebben ráállnak a házaséletre, ha a férj "jól" viselkedett aznap.

A könyv értékes és gyakorlati része, amikor pásztori szolgálata során feltett kérdéseket és válaszokat jegyzi le. 

Megkérdezték tőle, hogy egymástól távol lévő férj és feleség. Küldhet-e egymásnak intim fotókat, szextelefont folytathatnak-e egymással, vagy szexchatet, ami alatt gyakorlatilag önkielégítést végeznek? 

Mark szerint a férj és feleség közötti ilyen jellegű üzenet és képváltás és maszturbáció nem bűn, megengedett.

Megkérdezte tőle egy egyedülálló férfi, hogy ágaskodó fizikai szükségleteit elintézheti-e kézzel, megelőzve azt, hogy valakivel házasságon kívüli szexuális viszonyba kerüljön?

Mark válasza az előbb ismertetett 5 pont volt, ugyanakkor javasolta a fiatalembernek, hogy imádkozzon, hogy megtalálja feleségét. Nagyon fontos kérdés az önkielégítés kérdése az egyedülállók tekintetében hiszen ma már nem  16 évesen házasodnak a fiatalok. A 2014-es KSH adatok szerint a magyar férfiak átlagéletkora a házasságkötésnél 36,3 év volt. 

Megkérdezte egy férfi tőle, hogy a felesége kézzel kielégítheti-e őt?

Driscoll egyértelműen azt mondja, hogy a feleségek menstruációs ciklusuk alatt, vagy a terhesség nehéz időszakában, vagy a szülés után időszakában nyugodtan a feleség segíthet kézzel :). Ugyanakkor a "kézimunka" segíthet a férjnek az előjáték során, de az a feleség aki második menetet szeretne a férjével, annak kézbe kell vennie a dolgokat.

Egy házaspár Igei alapokon akarta megélni a szexuális életét, ezért Markhoz fordult, igehelyeket kérve!

Mark válasza:

- szexuális töltetű beszéd, kommunikáció (sms, chat, képek) szex előtt és közben (Énekek Éneke 7:11-13)

- csókolózás (Énekek Éneke 1:2)

- sztriptíz (Énekek Éneke 6:13b-7:9)

- szexmasszázs-petting (Énekek Éneke 4:5)

- kebelszex (Énekek Éneke 7:7-8)

- orális szex (Énekek Éneke 2:3;4:12-5:1)

- kültéri szex, mindenféle új pozíciókkal (Énekek Éneke 7:11-13)

Egy férj megkérdezte, hogy bűn-e az, hogy ha ő több szexre vágy, mint a felesége, ezért pornót néz és közben önkielégít?

Mark szerint a pornó és azzal kapcsolatos minden dolog bűn!

Megkérdezték, hogy szabad-e szeretkezés közben a feleségnek maszturbálni?

Az újkálvinista pásztor felhívta arra a biológia tényre a figyelmet, hogy nagyon sok nő csak a csiklója izgatásával tud, csak elmenni. Ezért inkább az lenne a bűn, ha hagynák azt, hogy a közösülés csak a férfit juttassa el a csúcsra ezért behatolás közben a feleség, vagy a férj izgathatja kézzel a klitoriszt.

A könyv egyik kedvenc mondata lett számomra: Amit a péniszeddel művelsz az nem magánügy :). A jól működő keresztény házasság kihat a környezetedre, arra a társadalomra ahol élsz.

Mark Driscoll Porn Again című könyve ingyenesen letölthető a www.archive.org oldalról.

Örülök annak, hogy baptista férfi vagyok. Remélem, hogy ledőlt egy fal azzal kapcsolatban, hogy ha baptista lesz az ember, akkor csak a misszionárius póz jut neki és unalom lesz a szexuális élete.

Azok a keresztények, akik szexuálisan frusztráltak, azok könnyen kompenzálhatnak a vallás területén, vagy előbb utóbb a frusztrált szexualitás vulkánként fog kitörni belőlük, amiből csak gondok lesznek.

 

 

 

Baptista esküvő túlélési tippek

Ha esetleg meghívnak egy baptista esküvőre, akkor készülj fel.

ffeskuvo-600x450.png

Ezeket a dolgokat nem árt ha tudod.

1. Előszőr is nem esküvőre, hívtak meg, hanem mennyegzőre. Ez onnan ered, hogy a baptisták literálisan értelmezik a Hegyi beszédben található imperativust: Ne esküdjetek se az égre, mert az az Istennek királyi széke; se a földre, mert az az ő lábainak zsámolya; se Jeruzsálemre, mert a nagy királynak városa; se a te fejedre ne esküdjél, mert egyetlen hajszálat sem tehetsz fehérré vagy feketévé. A házasulandók nem esküt tesznek, hanem fogadalomtételt mondanak el a szertartás során. Nagyon figyelmes dolog a részedről, ha a kommunkációban mennyegzőt mondanál az esküvő helyett.

2. Az egyházi szertartás helye nem egy templom, hanem imaház. Nekünk nem templomaink vannak, hanem imaházaink. Ez a név azt is jelenti, hogy ez az épület nem egy különleges szent hely, azonban nem árt ha a hölgyek betartják a kimondatlan - le nem írt dress code-ot: szoknya max. térdig érő; dekoltázst kéretik nem kirakni; fedetlen vállak pántos ruha nem nyerő. Sajnos sokszor ezt még a baptista hölgyek sem tartják be. Ha nem akarod azt, hogy a vaskalapos baptista tekintetek megítéljenek, akkor öltözz fel rendesen. Vegyél példát Katalin hercegnéről.

3. Jézus mindenkit hív, de nem mobiltelefonon, ezért az imaházba belépve kapcsoljad ki a mobilod, vagy némítsad le. Nincs annál nagyobb bunkóság, amikor az Istentisztelet alatt megszólal a csengőhang, ne rontsad el az ifjú pár napját.

4. A baptista liturgia egyszerű. Nem kell keresztet vetned, nem kell utánoznod senkit. Nyugodtan ülhetsz, állhatsz, ahogy a többiek is, de ha nem teszed, akkor sem fognak megszólni.

5. Ne félj senki sem akar megtéríteni, bemeríteni, ez a nap az ifjú párról szól.

6. Arra készülj fel, hogy a baptista mennyegző nem 15 perces alkalom, akár 90 percig is eltarthat. Nem árt, ha az alkalom megkezdése előtt könnyítesz magadon, vagy még az elején megtudod, hogy merre van az illemhely. Igen, ez is a baptista imaházaknak az előnye a templomokkal szemben, hogy van WC!

7. A mennyegzőn lesz sok ének. A baptisták szeretnek, zenélni, énekelni. Az énekek szövege ki lesz vetítve, vagy megkapod egy lapon, így te is énekelheted velük.

8. A mennyegzőn központi szerepe van az igehirdetésnek/prédikációnak. Lehetőség szerint az igehirdetés alatt ne beszélgess, ne tegyél megjegyzéseket a párodnak, majd otthon kibeszélitek a hallottakat.

9. Az igehirdetés után jön a fogadalomtétel, majd az áldáskérő ima. Ezután szokás, hogy köszöntik az ifjú párt a gyülekezet részéről többen is. Na ez az a pont, ahol elúszhat a mennyegző, sajnos sokan mini prédikációkat nyomnak le ilyenkor és néha felesleges beszédeket mondanak szereplési vágyból. 

10. Ez után oda lehet menni az ifjú párhoz és lehet gratulálni és átadni az ajándékot. Mit ajándékozz egy fiatal baptista párnak? Drogon, alkoholon, lopott dolgokon kívül bármit adhatsz, de a legjobb szerintem ha pénzzel ajándékozod meg őket és majd azt vesznek, amit akarnak.

11. Ezután következik az imaház területén egy állófogadás. Ne csodálkozz, de az imaházban nem lesz alkohol, nem odavaló. Lesz azonban nagyon sok finom kaja, hidegtál, sütemény. Egyél rendesen és legyél gyors, mert a gyakorlott baptista testvérek rögtön észreveszik a legjobb tálakat és rárepülnek. Nyugodtan beszélgess és ismerkedjél, nagyon sok értelmes, tanult és kevésbé tanult, de becsületes ember jár a baptisták közé. Az orvosoktól kezdve a kőművesekig... Volt ismerősöm, aki nagyon örült, hogy megismerhetett egy baptista kőművest, aki nem iszik és nem fogja átverni.... 

12. Két dolog miatt szokott az imaházban állófogadás lenni: nagyon sok ismerősük van, nagy a gyülekezet, szeretnék megvendégelni mindenkit, de 200-300 embert megvacsoráztatni egy vagyon... A másik dolog az, hogy sok fiatal baptista pár legalább is az én időmben, nem akart eszem-iszom-dínom-dánom lakodalmat alkohollal, csürdöngölőssel, babonás népszokásokkal, parázna vicceket mesélő vőféllyel... de nem akart egy a világaik számára is unalmas vacsorát, társasjátékokkal.

13. Igen, most rátérnék az állófogadás utáni eseményekre. A vacsora általában már egy külön helyen szokott lenni (sátor, étterem, stb...). Több fajta baptista esküvő van. Ez azért is lehetséges, mert az ifjú pár szülei, vagy rokonsága, vagy azok többsége nem hívő és igény van a mulatozásra. Ekkor ugyanúgy van egy "Lagzi Lajcsi" formáció, aki tolja a zenét, megy a kaja-pia-tánc-ezerrel. A menyasszonytánc és a babonás népszokások itt is elmaradnak.

Van, a konzervatív esküvő. Kaja..... Nincs semmilyen alkohol... (Néhol esetleg van bor).. Társasjáték, mókás vetélkedők, versek hangozhatnak el (természetesen minden az ifjú pár vonatkozásában) A háttérben esetleg keresztény zene szól halkan. Abból a szempontból jó ez az esküvő, hogy jókat lehet beszélgetni. Nem leszel másnapos és emberi időben vége van. Az ilyen alkalom után tényleg nászéjszakája és nem nászreggele lehet az ifjú párnak, ne feledd a baptista fiatalok (remélem többsége) házasságkötés előtt nem folytat szexuális életet. 

A harmadik verzió, az első kettőnek a keveréke. A buli - tánc ilyenkor 11 után indul be és aki nem akar mulatozni, az nyugodtan elmehet. 

Összegezve:

Ha meghívnak baptista "esküvőre", ne légy nyugtalan. Nyugodtan kérdezz rá az ifjú párra, hogy milyen ajándékot szeretnének, milyen jellegű lesz az esküvő utáni buli. Ki tudja, lehet, hogy találkozol egy jó orvossal, villanyszerelővel, vagy egy csinos baptista lánnyal, akibe beleszeretsz és megtérve-bemerítkezve immáron ti fogtok egy jó kis baptista mennyegzőt csinálni.

 

 

 

 

 

 

Baptista bűnöző pásztor

Hála az Úrnak, hogy a baptista lelkészek nem olyanok általában, mint a jólét teológiát hirdető pásztorok, akik a gyülekezet tagjait és a hiszékeny emberek pénzeit nyúlják le Isten nevében. 

Vitaly Korchevsky brookhaven-i baptista lelkész nem a gyülekezet tagjait nyúlta le pénzzel. Modern Robin Hoodként (ez a példa nem jó, mert RH visszaosztotta a pénzt a szegényeknek) ukrán hackerek segítségével információkat loptak, majd pénzmosás és egyéb tőzsdei kereskedés segítségével 27,5 milliárd forintot tarháltak össze.

_22-600x407.jpg

itt még bemerít

1000x-1.jpg

itt már bilincsben

Hogyan tudott ez a képmutató kiállni hétről-hétre a szószékre? Nem gondolta, hogy le fog bukni? Szégyent hozott az Úrra és a baptistákra. Ezek ellenére egy 1320 fős facebook csoport imádkozik érte... Nem érte kellene imádkozni, hanem a megkárosított emberekért és a gyülekezetért és szégyenért, amit maga után hagyott. 

Miért csinálta ezt? Nem kapott elég fizetést? Nem 20.000 Ft-ról van itt szó, hanem több milliárdról.

Ez a történet arra sarkall engem, hogy nem szabad a pásztorokat "isteníteni", embereket imádni, mert annak csalódás a vége. Szükséges a gyülekezetben az erős presbiteri kontroll a pásztorok felett, hogy ne csússzon el az életük.

A top sorozat-gyilkosok után, a top kíber-bűncselekmény elkövető szintén baptista. 

Imádkozom, hogy hazánkban ilyen ne forduljon elő, a kettős életű baptista és más vallású lelkészek pedig bukjanak le.

Forrás:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-11/pastor-s-insider-trading-trial-shines-light-on-jurors-faith

https://www.facebook.com/prayforVK/

http://bsebc.com

 

A baptista bibliafordító

Vida Sándor, akiről többet kellene tudni mindenkinek

Manapság könnyen le lehet tölteni rengeteg magyar bibliafordítást és válogathatunk ízlésünk szerint. Károli fordításon nőttem fel, az igehelyek - nevek - helyek a Károli fordításban égtek az agysejtjeimbe (az Ároni áldást nem is szeretném más fordítás alapján megtanulni, kimondani :) ). A RÚF megjelenésével azonban rávettem magam arra, hogy váltsak. Nem bántam meg, az ÓSZ RÚF szerinti olvasása egy új kaland lett. 

Be kell vallani, hogy a RÚF jól sikerült. A Károli fordítás archaikus, illetve szövegkritikai szempontból is sokkal jobb a RÚF. 

A magyar Bibliák története nagyon kalandos és izgalmas. Szerintem az ezzel kapcsolatban legjobban megírt könyv Bottyán János: A MAGYAR BIBLIA ÉVSZÁZADAI c. könyve. Egy gond van csak a könyvvel. Az 1982-ben készített könyvben nem említik meg Vida Sándort az egyetlen magyar baptista Bibliafordító (akarom mondani Újszövetség fordítót).

Ezt talán azért is lehet, mert Vida Sándor nem rendelkezett hittudományi, vagy nyelvtudományi tudományos fokozattal. Vida Sándor (1907-1981) egy egyszerű baptista lelkipásztor, teológus volt. 

vida-ujszovetsegi-szentiras.jpg

Újszövetségét ún. konkordáns fordítások közé lehet besorolni, ami azt jelenti, hogy szinte szó szerint próbálja visszaadni az adott szó jelentését és a görög nyelvtani alakot. Nem értelmez, a formahűségre törekszik. Az ógörög nyelvet tanulóknak nagyon nagy segítség. Véleményem szerint sokkal jobban sikerült, mint Csia Lajos református teológus szintén konkordáns fordítása. Vida Sándor szorgalma, alázata példa lehet minden baptista számára.

Érdekesség, hogy 1971-ben jelent meg Dr. Ravasz László püspök és 1967-ben Dr. Budai Gergely református teológusok ÚSZ fordítása.

Lehet, hogy Bottyán említésre méltónak sem tartotta Vida Sándor fordítását mégis 3-szor annyian használják, mint az előbb említett református tudósok fordítását. (http://www.mobilbiblia.hu/forditasok-kerdoiv-elkuldes.php#questionnaire ). Ennyi......  

Itt online is elolvashatod a fordítás: http://keresztyenkonyv.hu/konyv/ujszovetsegi-szentiras

 Jó olvasást. 

Baptista sorozatgyilkos

Attól még, hogy valaki baptista gyülekezetbe jár nem jelenti azt, hogy szuper hívő. Valaki akár be is merítkezhet, de ha megtérése nem volt valódi, akkor nem sok mindent ért a bemerítése. Erre van példa az apostoli időkből is pl. Simon mágus, aki bár bemerítkezett, megtérése nem volt valódi.

ea11429ed627860c29f4e68df10dd8e5--famous-murders-green-river.jpg

Gary Ridgway, maga is bemerítkezett és tagja lett egy baptista gyülekezetnek az USA-ban. Fanatikus hívő lett. Házról-házra járt, hogy megtérítse az embereket, ordítva olvasta a Bibliát és nagyon mérgesen olvasta a bűnöket az emberek fejére. Az igehirdetéseket mindig könnyes szemmel hallgatta végig és próbálta szó szerint követni pásztora tanítását. Felesége elmondása szerint Bibliájával a hóna  alatt tátott szájjal nézte az amerikai TV prédikátorokat éjszakákon keresztül. 

Az életének volt azonban egy titkolt része. Fiatal nőket, prostituáltakat gyilkolt meg és erőszakolt meg. 71 gyilkosságot vallott be. A kriminológiába a Green River-i sorozatgyilkosként vonult be, mivel első áldozatait a Green folyóba dobta be. Több esetben visszament a női holttestekhez és közösült velük.  

Bemerítő János felszólítása ma is egyértelmű: Teremjetek hát megtéréshez illő gyümölcsöket! (Mt3:8)

Higgyétek el, önmagában a baptista bemerítés nem ér semmit, ha nem párosul megtéréssel és hittel. Ugyanolyan bűnösök maradtok, csak vizesek lesztek. 

A lelkészeknek sokkal többet kellene foglalkozni a bemerítés előtt állókkal és bemerítés után is nyomon kellene követni az életüket. 

A lelkészeknek olyan bizalmat kellene sugározni, hogy még egy sorozatgyilkos is oda tudjon fordulni hozzájuk segítségét. Ugyanakkor nem biztos, hogy egy lelkipásztor mit tudna kezdeni azzal, ha odamegy hozzá XY bemerítés előtt álló, vagy már bemerített testvér és bevallja neki, hogy meggyilkolt 71 embert....

Mai bejegyzésemmel arra akartam rávilágítani, hogy mennyire fontos a valódi megtérés és a bibliai hit.

Kedves lelkipásztor testvér, kössed fel a gatyád, hogy akár egy Gary Ridgway bemerítési felkészítőjét is meg tudjad tenni Jézus szeretetével.

forrás:

https://www.murdermiletours.com/blog/serial-killers-murderers-and-their-religion-faith

https://www.thenewstribune.com/news/special-reports/article25855195.html

 

Fecskék (áldás vagy átok)?

Az egyik este láttam egy természetfilmet a fecskékről. Nagyon sokáig nem tudták megfejteni, hogy hova tűnnek el a fecskék ősszel és télen. Egy svéd püspök úgy gondolta, hogy télire a lápok iszapjában rejtőznek el ezek a kis madarak. 

A 84. Zsoltárban van egy csodálatos kép a fecskékről:

Még a veréb is talál házat, és a fecske is fészket, ahova fiókáit helyezi oltáraidnál, Seregek URa, királyom és Istenem!

phpthumb_generated_thumbnail.jpg

A Zsoltár írója féltékeny a fecskékre, hiszen ott lehet a fészkük az oltár közelében. 

A Heródes idejében már nem tudták hitelesen énekelni ezt a Zsoltárt, tudniillik olyan építészeti megoldást csináltak a Templom épületén, hogy oda már nem tudtak fészket rakni a fecskék.

Josephus Flaviius azt írja: Tetején hegyes aranynyársak meredeztek, nehogy a madarak rátelepedjenek és beszennyezzék.(A Zsidó Háború 5:224).

Mekkora diszharmónia! Nem a fecskék, vagy a fecskeürülék tették tisztátalanná a Templomot, hanem az ott jelen lévő képmutatás és korrupció, ezért mondta Jézus erről az intézményről, hogy rablók barlangja (Mk11,17).

Az Isten után vágyakozó ember számára a fecske egy olyan madarat jelentett, aki közel volt "Istenhez".

A képmutató vallásos emberek számára pedig a fecske egy ellenség volt, aki a vegytiszta Istentiszteletet akadályozta, ezért is építettek aranynyársakat.

Az éhes embernek még a keserű is édes (Pb27,7b). Az Isten iránt éhesen érkező ember számára nem lesz zavaró a gyereksírás, a fecskeürülék, az Istentiszteleten éneklése alatti hamis hangok, a prédikátor selypítése. Természetesen elszeparálhatjuk a gyerekeket, hogy néma csend legyen. Laboratóriumi tisztaságot alakíthatunk ki. Zeneakadémiás kórustagokat vehetünk fel, Kazincy-díjas szónokokat alkalmazhatunk, de mind ez nem ér semmit, ha nem éhesen és vágyakozva megyünk el az Istentiszteletre.